-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48496 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مراد از آيه شريفة وَ لاَتَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا در سوره قصص، چيست؟

1. در آية 77 سورة مبارك قصص ميخوانيم: وَ ابْتَغِ فِيمَآ ءَاتَغكَ اللَّهُ الدَّارَ الاْ ?َخِرَةَ وَ لاَتَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا; و در آن چه خدا به تو داده، سراي آخرت را بطلب، و بهرهات را از دنيا فراموش مكن. در اين آيه شريف، به تلاش براي دست يابي به بهرههاي دنيوي و اخروي، هر دو اشاره شده است.

2. اين آيه شريف، به انسان هشدار ميدهد كه همواره در انديشه آخرت بوده، حتّي مال و ثروت را در مسير دستيابي به آن، به كار گيرد; بدين منظور، در آغاز آيه، به جست و جوگري سراي آخرت تصريح كرده، آن گاه براي تكميل اين سفارش، به انسان هشدار ميدهد كه بدان و فراموش مكن كه بهرة تو از دنيا، اندك است; مگر تو چقدر به خوردنيها، نوشيدنيها، پوشيدنيها، مسكن، مركب و... نيازي داري؟ و در حقيقت آيه مزبور، انسان را به اين واقعيت توجّه ميدهد كه هر انسان، سهم و نصيب محدودي از دنيا دارد، يعني آن چه جذب بدن او ميشود،، يا ساير نيازهاي مالي، پوشيدني و... براي انسان، مقدار معيني بوده، به هنگام مرگ، افزون بر آن را براي ديگران خواهد گذاشت; از اين رو شايسته است اين داراييهاي زيادي را براي ديگران نگذاشته، نقش خزانهدار آنان را بر عهده نگيرد، بلكه آنها را در زمان حيات خود به ديگران انفاق نمايد. در واقع، عبارت: أَحْسِن كَمَآ أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْك در ادامه آيه شريف، تفسير اين قسمت از آيه است كه ميفرمايد: وَ لاَتَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا يعني، همان گونه كه آنها را خدا به تو داده است، تو هم به ديگران احسان كن.(الميزان، في تفسير القرآن، علامه طباطبايي;، ج 16، ص 76، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.)

3. براي اين بخش از آيه; يعني وَ لاَتَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا تفسير ديگري هم شده و آن اين كه دربارة آن چه خداوند از دنيا قسمت و روزي تو كرده، آن را فراموش مكن، بلكه در آن، براي آخرت خود كار كن، زيرا هر آنچه خداوند از دنيا نصيب انسان ميكند، براي آن است كه به وسيلة آن براي آخرت كار كند، چرا كه آن چه از ايشان باقي ميماند همين كار خير است.(همان.) در واقع بر اساس تفسير نخست، انسان بهره موردنياز خود از دنيا را برگرفته، و افزون بر آن را انفاق ميكند; اما بر اساس ديدگاه دوم، در اصل، سخن از اين است كه انسان نبايد فراموش كند كه از داراييهاي دنيايي به عنوان ابزاري براي آخرت خود بهره جسته، آنها را زمينه دستيابي به تعالي معنوي خود قرار دهد. در اين نگرش، اساساً براي دنيا، هيچ اصالتي اعتبار نشده و تمام دنيا و امكانات آن، وسيلة دستيابي به آخرت، به حساب آمده است.

4. سرانجام تفسير سوم از اين آيه شريف، به روايتي از امام علياز كتاب شريف معاني الاخبار، استناد شده كه بر اساس آن ،امام علي، در تفسير وَ لاَتَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا چنين فرمودهاند: لا تنس صحتك و قدرتك و فراغك و شبابك و نشاطك ان تطلب بها الاخره; تندرستي، قوّت، فراغت، جواني و نشاط خود را فراموش مكن و به وسيله آنها، آخرت خود را طلب كن.(تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 16، ص 156، دارالكتب الاسلامية.) به نظر ميرسد اين تفسير، با تفسير دوم، جمع شدني و همآهنگ است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.